Ihmisten ajatuksia luotaamassa

Keijo Suomalainen
Kokoomuksen Hämeenlinnan kunnallisjärjestön puheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu 17.5.2014 ilmestyneessä Hämeenlinnan Kaupunkiuutisten numerossa.

Eurovaalien kampanjatilaisuuden ovat tarjonneet mielenkiintoisia keskustelutuokioita. Palautetta on kertynyt niin maailman kuin kotimaan asioista. Ihmiset ovat puhuneet. Tilaisuuksien järjestäjät sekä niihin osallistuneet eurovaaliehdokkaat ovat kuunnelleet.

Päällimmäinen huoli on ollut, kuinka Suomi pärjää voimiaan näyttävän Venäjän kanssa. Keskusteluissa on pohdittu Suomen maanpuolustuksen uskottavuutta. Onko Suomen armeija niin hyvässä iskussa, ettei Venäjä edes harkitse maamme itäisen rajan ylittämistä? Ovatko suomalaisyritysten investoinnit Venäjälle valumassa hukkaan? Hupenevatko mukavasti kasvaneet venäläisten matkailijoiden tuomat tulot lopullisesti?

Euroopan unioni on joidenkin mielestä pyrkinyt liian aktiivisesti laajentumaan itään ja nostattanut suotta Venäjän puolustamaan omaa etuaan. Unionia neuvotaan keskittymään nykyisen jäsenvaltioidensa asioiden kuntoon saattamiseen. Niissäkin on riittävästi töitä.

Suomen valtion johto on vakuuttanut, että Suomi osaa toimia Venäjän kanssa rakentavassa hengessä. Huolelliseen arviointiin perustuvat puheet ovat rauhoittaneet suomalaisten mieliä, mutta jonkinlainen epäilys ihmisten puheista silti heijastelee.

Euroopan unionin jäsenvaltioiden taloudelliset huolet eivät nousseet keskusteluissa liiemmälti esiin. Irlanti ja Portugali ovat onnistuneet irtaantumaan Euroopan unionit tukipaketeista, mikä on viestinyt ihmisille Euroopan unionin onnistuneesta talouspolitiikasta.

Huolta on kannettu Suomen valtion tulevaisuudesta. Pääministerin ja valtiovarainministerin vaihtuminen koetaan uhaksi Suomen asioiden hoidolle. Vaikka suomalaiset ovat arvostelleet hallituksen toimia, on niissä tainnut olla jotain hyvääkin, kun keskeisten ministerien halutaan jatkavan toimissaan.

Sosialidemokraattinen puolue vaihtoi puheenjohtajansa viikko sitten Seinäjoella kokoontuneessa puoluekokouksessaan. Antti Rinne luotsaa nyt puoluetta ja saa kesällä poliittiseen asemaansa kuuluvan pestin hallituksesta.

Kokoomus valitsee uuden puheenjohtajansa kesäkuun puolivälissä Lahdessa kokoontuvassa puoluekokouksessaan. Uudelle puheenjohtajalle on tiedossa pääministerin tehtävä hallituksessa.

Puoluekokousväkikö ministerit valitseekin? Eikö kansa saakaan päättää johtajistaan?

Seuraavat säännönmukaiset eduskuntavaalit ovat vain 11 kuukauden päässä. Tuskinpa kumpikaan puheenjohtaja haluaa tässä vaiheessa tehdä merkittäviä muutoksia hallituksen toimiin. Ennemminkin he keskittyvät laatimaan puolueilleen vaaliohjelmia, joilla puolueiden asema vahvistuu huhtikuun eduskuntavaaleissa.

Hämeenlinnassa kunnallispoliitikot ovat saaneet käsiteltäväkseen virkamiesten laatiman selvityksen lasten ja nuorten palveluverkon uudistamisesta kantakaupungin alueella. Selvityksen tavoitteena on saada Hämeenlinnan koulut asianmukaiseen kuntoon. Varoja uudistamiseen tarvitaan reilu 40 miljoonaa euroa.

Nyt on mielenkiintoista seurata, löytyykö Hämeenlinnasta yhteinen tahto lasten ja nuorten palveluverkon uudistamiseen. Millaisia mielipiteitä puolueiden edustajilla on asiasta? Vaativatko jotkut tämänkin investoinnin lykkäämistä taloudellisesti parempaan ajankohtaan?

Euroopan parlamentin jäsenten vaaleissa alkoi keskiviikkona ennakkoäänestys, joka päättyy tiistaina. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 25.5. Suomesta valitaan 13 europarlamentaarikkoa. Nyt meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa, ketkä suomalaiset europarlamentaarikot päättävät Euroopan unionin asioista seuraavan viiden vuoden ajan. Ehdokkaita on tarjolla 251, joten jokaiselle löytyy varmasti mieluisa ehdokas. Menkääpä hyvä ihmiset äänestämään.