Asumisen kehittäminen ei saa hankaloittaa hyvää arkea

Jenna Kankaanpää, kaupunginvaltuutettu, Hämeenlinnan Kokoomuksen puheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu alun perin Hämeen Sanomissa 23.1.2018

Asemanrannan asuinalueen rakennustyöt ovat hyvässä vauhdissa ja tuovat kaivattua uutta ja mielenkiintoista asumistarjontaa Hämeenlinnaan. Yksi tärkeimmistä Hämeenlinnan vahvuuksista houkuttelevana asumiskaupunkina on helppo arki ja siihen saumattomasti kuuluva helppo työmatkaliikenne.

Moni hämeenlinnalainen saapuu omalla autolla rautatieaseman lähettyville lähteäkseen töihin rataa pitkin etelään tai pohjoiseen. Rakennustyömaan vuoksi aseman lähellä olevat parkkipaikat ovat vähentyneet ja näin on syntynyt vakava ja turhauttava ongelma sujuvan arjen elämiseen. Hämeenlinnalla ei ole varaa menettää asukkaita ainakaan näin hölmöstä syystä. Kaupunkirakenne-toimiala selvittää toivon mukaan pikaisesti asemanseudun pysäköintitilanteen ja etsii lisää parkkitilaa niin aseman ympäriltä kuin Hätilänkin puolelta.

Pysäköinnistä ja muuttuvista liikennejärjestelyistä on tiedotettava tehokkaasti kaupungin verkkosivuilla ja tietoa on päivitettävä sitä mukaa kun tilanne muuttuu. On myös hyvä tiedottaa julkisen liikenteen tuomista mahdollisuuksista paremmin junamatkustajille.

Pendelöijät ovat joustavia, ja osaavat etsiä tietoa kunhan sitä on tarjolla.