Hämeenlinnan Kokoomusnuoret: Lyseo myytävä!

Hämeenlinnan Kokoomusnuoret vaatii kaupunkia myymään Lyseon kiinteistöt. Kiinteistöt eivät enää ole käyttökuntoisia ja on todennäköistä, että palveluverkkopäätöksen jälkeen opetustoiminta kiinteistöissä päättyy. Lyseo kärsii mittavista sisäilmaongelmista, joita ei ole mahdollista ratkoa ilman rakenteisiin ulottuvaa peruskorjausta. Rakennuksien merkittävän historian tuntien ei purkaminenkaan tule vaihtoehdoksi.

-Tontin myyminen yksityiselle omistajalle voi olla Lyseon korttelin ainoa pelastus, sillä sen korjaamiseen ja arvon säilyttämiseen tarvitaan todellista intohimoa. Kaupungilla ei ole korttelin kiinteistöille tulevaisuudensuunnitelmia, ja Hämeenlinnan huonon taloudellisen tilanteen takia kaupungilla ei ole realistista mahdollisuutta ryhtyä mittaviin peruskorjaustoimenpiteisiin, toteaa Hämeenlinnan Kokoomusnuoret ry:n puheenjohtaja Elisa Hyvärinen.

Hämeenlinnan Kokoomusnuoret katsoo, että historiallisesti arvokas Lyseo ansaitsee arvoisensa tulevaisuuden esimerkiksi asuinkäytössä. Yhdistyksen mukaan myynti voitaisiin toteuttaa samalla tavalla, kun toimittiin niin sanotun vanhan panimon kanssa.

-Lyseo sijaitsee upealla paikalla Vanajan varrella ja kaupungin keskustassa. On selvää, että kiinteistölle löytyisi ostajaehdokkaita. Hämeenlinnan on turha säilyttää omistuksessaan kiinteistöjä, joille ei ole selvää käyttötarkoitusta, jatkaa Hyvärinen.